Fybromyalgie wat is het.....

Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren. Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Het komt voor bij ongeveer twee op de honderd volwassenen, vooral bij vrouwen.

Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom bestaande uit algemene spierpijn en spierstijfheid gepaard gaande met (soms extreme) vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijnen, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, temperatuurverhogingen en darmklachten. Deze aandoening komt met name voor bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 20 tot 60 jaar.

Welke klachten ervaart een patiënt:

• Pijn. De pijn komt voornamelijk voor in de nek, schouders, handen, bekken, benen, voeten en de rug.
  • Stijfheid.
  • Verminderde kracht in de spieren.
  • Vermoeidheid en slaapproblemen.
  • Darmklachten.
  • Stemmingswisselingen.

Mensen met fybromyalgie voelen zich vaak niet begrepen. Ze hebben de hele dag door pijn en worden daardoor hevig belemmerd in het dagelijkse leven. Pijn is nl niet aan de buitenkant te zien. Steeds maar weer het gevoel te hebben je moeten te verdedigen waarom je sommige dingen niet meer kan. Dit brengt onrust, stress en angstgevoelens. Helaas maakt dit de klachten alleen maar erger en zijn patiënten geneigd om over de grens te gaan.

Wat kun je zelf doen:

Omdat je pijn voelt en/of vermoeid bent, heb je misschien de neiging om je lichaam niet te veel te belasten, en dus minder te bewegen. Toch is het belangrijk dat je blijft bewegen, binnen je eigen grenzen:

• Lichaamsbeweging vermindert de klachten.
  • Door je spierkracht en uithouding te verbeteren, ben je beter in staat om deel te nemen aan normale dagelijkse activiteiten.
  • Wandelen, fietsen en spieroefeningen zijn ideaal.
  • Zwemmen wordt ook aangeraden, behalve wanneer je uitgesproken nek- en schouderklachten hebt.

Wat kan ik voor je betekenen?

Door bepaalde triggerpoints aan te raken en door een zachte massage kan de pijn verminderd worden.

Door de massage kan je slaap verbeteren.

Je lichaam moet wennen aan de massage. De eerste behandeling duurt daarom 30 minuten. Daarna zullen we samen bespreken wat voor jou de beste behandeling is en hoe vaak deze gegeven gaat worden.

Na een aantal behandelingen kan je overgaan op een onderhoudsbehandeling.

Wil je meer informatie kijk dan eens op www.reumanederland.nl